vraagje lamp

Moderators: Cootje, Mother Earth, waserat, Stekkie

vraagje lamp

Berichtdoor Drikke1 » wo feb 13, 2013 5:28 pm

Hallo,
ik kweek enkel in de zomer maar ik kon het niet laten om toch al 1 autoflower plantje te zetten ( vrouwelijke snowryder) en de eerste 2 dagen was er zon genoeg in de veranda maar vandaag en gisteren en de komende dagen is er niet veel zon dus wil ik het nog een weekje of 2 onder een lamp zetten. Weet iemand of deze lamp goed is?:
het is een spaarlamp en heb gelezen dat het ook werkt: 11W-E27 220-240v 50/60Hz
warmwhite 2700K 570 Lumen 96mA
(sorry ik ken niets van lampen) :rofl:

dit is een foto van het strekkende plantje :D
Afbeelding
Drikke1
Stekje

Re: vraagje lamp

Berichtdoor KNALGROEN » wo feb 13, 2013 5:33 pm

Die is duidelijk gestrekt :geek:
Voor de groeifase neem je een coolwhite en tijdens de bloeifase gebruik je warmwhites.
Kun je gewoon bij de Gamma e.d. halen.
En als ik jou was, zou ik voor minimaal 2 lampen gaan ipv 1. Licht = gewicht :wink:
KNALGROEN
professor

Berichtdoor Drikke1 » wo feb 13, 2013 5:37 pm

oke, bedankt. En de lamp die ik heb is die ook goed voor de komende dagen tot ik eentje in de gamma ga halen?
Drikke1
Stekje

Berichtdoor vladimir » wo feb 13, 2013 6:20 pm

Beter iets dan niks. Je kan deze lamp gebruiken tot je je nieuwe lampen gekocht hebt. Zoals knalgroen aangeeft.Maar wacht niet te lang zou nog verder kunnen strekken.
Veel succes
vladimir
professor

Berichtdoor Drikke1 » wo feb 13, 2013 6:24 pm

dankje zal wekelijkse update geven :D
Drikke1
Stekje

Berichtdoor DD Sensi » wo feb 13, 2013 6:26 pm

die is ook al goed voor de eerste dagen .Hang ze echt dicht bij het plantje(5 a 10 cm) en knutsel eventueel een reflectortje om je lamp zodat ze "alle" licht straalt naar het plantje .Meerdere lampen zullen nodig zijn indien je een leuke opbrengst wenst.
DD Sensi
professor

Berichtdoor Drikke1 » wo feb 13, 2013 7:03 pm

ik zal komende dagen naar de gamma gaan, maar is eigenlijk elke lamp goed? of enkel spaarlampen / natriumlampen / ledlampen / TL-lampen? :p
Drikke1
Stekje

Berichtdoor waserat » do feb 14, 2013 5:04 pm

Zoekfunctie is handig :mrgreen:

Code: Selecteer alles
11. Kan ik wiet kweken onder gloeilampen?
Gloeilampen geven relatief weinig licht voor de hoeveelheid stroom die ze gebruiken en gloeilampen worden erg warm. Dit maakt ze ongeschikt voor de wietteelt. TL lamp, HPS lampen en LED lampen zijn wel geschikt voor binnenkweken mits de juiste kleur licht.

12. Kan ik wietkweken onder spaarlampen?
Een spaarlamp is net als de TL buis een fluorescentie lamp, en is geschikt om binnenshuis wiet mee te kweken. Je kan dan het beste kiezen voor een spaarlamp van 20 of 23 Watt in de kleur Warmwit. Nog beter is het om de kleuren te combineren, zoals wam wit met koelwit of warmwit met daglicht. (Groeien onder koelwit/daglicht en bloeien onder warmwit). Gebruik 1 tot 2 spaarlampen per plant. Een veel gebruikte spaarlamp is de Philips Tornado 23Watt kleur 827 (Warm Wit), deze lamp heeft een grote fitting en kost € 7 in de bouwmarkt.

13. Kan ik wietkweken onder TL lampen?
TL buizen zijn verkrijgbaar in vele licht kleuren. Een combinatie van warmwit met daglicht lampen, of wamwit met koelwit lampen is geschikt om de wietplant te laten groeien en bloeien. Het licht van een TL buis reikt echter niet erg ver, op een afstand van 40 tot 50cm is de licht intensiteit al sterk afgenomen. De afstand van de TL buizen tot de plant moet dus klein gehouden worden. Het gebruik van meedere lampen is aan te bevelen.
TL buizen worden vaak gebruikt om wiet zaailingen en kleine wiet plantjes te laten voorgroeien.

14. Wat is een HPS lamp?
HPS lamp worden vooral gebruikt in de professionele tuinbouw voor de kweek van tomaten en paprika s, maar zijn ook (zeer) geschikt voor de kweek van wietplanten.
Deze lampen hebben een zeer hoog rendement van 120 tot 140 lumen per watt. Ze geven dus heel veel licht voor de hoeveelheid stroom die ze gebruiken. Een TL buis of spaarlamp geeft bijvoorbeeld 75 lumen per watt. Een HPS lamp is dus bijna 2x zo efficiënt als een TL buis of spaarlamp, en 10x zo efficiënt als een gloeilamp. Een HPS lamp heeft een aparte voorschakel unit nodig. HPS lampen worden meestal gebruikt in een 400 of 600Watt uitvoering, maar worden ook verkocht in een 70, 100, 150, 250 en 1000 watt uitvoering.

15. Hoe hoog moet ik mijn lamp boven de planten hangen ?
Vooral HPS/ HPI lampen worden erg warm. Hang een 250Watt HPS lamp minstens 30cm van je plant, een 400 HPS lamp op 40 cm en een 600Watt HPS lamp op 50cm. De afstand van TL buizen tot de plant is 3cm en van Spaarlampen 10 cm.

Je kan dus HPS/LED/TL/SL gebruiken. Alleen zien dat je voor de groei(Koelwit(daglicht) voor de bloei na enkele weken gebruik je warmwit. Je kan eveneens voorbeeld 4 TLs nemen waarvan 2 Warmwit en 2 koudwit..

Echter wel een opmerking met de Spaarlampen. Het is bewezen dat spaarlampen niet zo spaarzaam zijn. Tegen de lamp op temperatuur is is er al een 3 uur voorbijgegaan. Persoonlijk zou ik dan gaan voor de LED.
waserat
Moderator

Berichtdoor Cootje » do feb 14, 2013 5:39 pm

Dit is ook wel interessant om even door te lezen 8)
Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.
Cootje
Moderator

Berichtdoor waserat » do feb 14, 2013 5:42 pm

Cootje schreef:Dit is ook wel interessant om even door te lezen 8)

Uiteraard, *bloos* , Hoe kan ik dat nu over het hoofd zien.
waserat
Moderator

Berichtdoor plant88 » do feb 14, 2013 6:06 pm

Ik weet niet of je mischien een hornbach in de buurt hebt?
Deze hebben 23 watt lampen. zowel wharm white als cold white.
Ze kosten per stuk nog geen vijf euro en ze moeten lang mee gaan als ik het doosje moet geloven.

Groetjes Plant88
Het leven is mooi als de zon schijnt!
plant88
Junky again

Keer terug naar Binnen kweken - vraag & antwoord