Geplaatst: ma jul 05, 2010 5:50 pm |
|
Toen mijn home made grow hok klaar was waren mijn planten al vrij groot en hebben een tijdje buiten gestaan omdat ik het eerst bij de vensterbank wilde houden en met het naar binnen brengen heb ik mijn planten niet gecheckt op ongedierte totdat mijn blaadjes er vreemd uit zagen.
Toen ik een blad omdraaide constadeerde ik het volgende:
Ik schrok er van en ging op zoek naar oplossingen en deze wil ik graag met jullie delen.
Water + spons/ doek en neem voorzichtig alle bladeren af zodat je het ergste heb verwijderd.
Spiritus + Groene zeep mengen met water en het is wel aan te raden om je aarde/ steenwol te bedekken met bv handdoeken zodat je je planten niet vergiftigd.
Knoflook + Groene zeep gebruik verse knoflook of knoflook poeder en maak de knoflook zo fijn mogelijk en doe deze in lauw water en laat dit 2 uurtjes staan. Filter daarna het water (theedoek) zodat je het over je bladeren kan spuiten en let wel op dat je elk blad boven en onder spuit.
Masai Bayer Garden Te koop bij bv de Intra tuin. Werkt goed tegen luizen en spint.
Lieveheersbeestjes Deze geven mijn voorkeur en zeker als je plantjes al in de bloei staan! en dat was bij mij het geval!
Deze lieve beestjes kunnen dagelijks wel een paar honderd luizen eten en met een beetje geluk kan je er genoeg vinden in het wild.
Je vind ze vaak bij groene wild groei zoals brandnetels en dit soort bomen:
Zoek naar bladluis en je vind er ook lieveheersbeestjes!
Mijn voorkeur gaat naar het Aziatische lieveheersbeestje en dan met name de larve. Deze soort (Propylea quatordecimpunctata) word in de landbouw en tuinbouw gebruikt tegen luizen
Hier in aktie op 1 van mijn planten:
Deze veel vraat lust er pap van en vliegen doen ze niet en blijven dus lekker op de plantjes klauteren en vliegen zich dus niet kapot op 1 van de ventilatoren of lamp.
Lees hier meer over lieveheersbeestjes of kapoentjes:
http://www.gardensafari.net/dutch/lieveheersbeestjes.htm
Vanavond zal ik proberen om meer foto's in aktie te maken want heb vanmiddag nog een tal Aziatische (Propylea quatordecimpunctata) lieveheersbeestjes los gelaten.
Suc6 met jou ongedierte