Ontkiem test

Moderators: Cootje, Mother Earth, waserat, Stekkie

Re: Ontkiem test

Berichtdoor hapslikweg » za feb 05, 2011 7:43 pm

wat was jouw zaadleverancier eigenlijk marco ?

behalve sensi seeds, want daar heb ik eigenlijk nog nooit echt iets slechts over gehoord, wat ook nog gefundeerd was. Zoals je zelf ook al meldde :)

Ik lees bv op nogal wat andere fora dat sommige leveranciers veel meer zaad hebben wat herma's blijken te zijn. Zeker bij een beetje lichtstress ... zelfs de sponsors die forums komen soms erg slecht uit de bus met zaad dat herma blijkt te zijn, dus dan vraag je je toch af :)

Het grappige is dat ik dit ook van greenhouse seeds gehoord heb in verschillende topics op forums elders, maar dat ik er tot nu toe op tien zaadjes( woei mjah kweek zo lang nog niet, dus verkijk je niet op een moderator titeltje hoor marco ;) ) ,
die alle tien lichtstress en nog veel meer soorten stress gezien hebben, nul komma nul hermaas had ... van de 2 x 5 zaden heeft eentje het niet gedaan, zoals ik zei viel eigenlijk al aan het zaadje te zien .. maar op zich ben ik zeker wel tevreden met ze, op dat ene zaadje na ;) ...

Is het echt zo dat sommige leveranciers meer kans op herma's hebben? Ergens kan ik me dat wel voorstellen omdat er verschillende manieren zijn om vrouwelijk zaad te verkrijgen tenslotte ...

:mrgreen:
If people are good only because they fear punishment and hope for reward,
then we are a sorry lot indeed.
Albert Einstein
hapslikweg
professor

Berichtdoor brainzzzz » za feb 05, 2011 9:07 pm

Lastig inderdaad.

1: het kan zijn dat zaden niet ontkiemen en 2: er is een kans op herma`s. Het punt is dat het soms aan de kweker en omstandigheden ligt en soms aan de zaden.

De meeste zadenleveranciers testen per batch een X aantal zaden. Als de zaden goed ontkiemen dan gaat de batch in de verkoop.

Ook is het zo dat de meeste zaden verkopende partijen wel enige garantie geven.
Inderdaad zoals hiervoor al geschreven werd, dat 1 of 2 zaden niet uitkomen dat kan gebeuren, het blijft een natuur product.
Zelfs cootje heeft bij zijn laatste kweek een paar zaden gehad die gewoon niet wilden ontkiemen.
In ieder geval geef het aan bij de verkopende partij !

Uiteindelijk is natuurlijk ook de plant en de genetica van die plant heel belangrijk. Misschien wel belangrijker dan het ontkiem percentage.

Als er nog ideeën zijn voor testen laat het me weten !
Twijfel is de bron van kennis
brainzzzz
professor

Berichtdoor marco-ganja » zo feb 06, 2011 11:25 am

Beste Hapslik, je vraagt me naar de desbetreffende zadenleverancier.
Wel..., Het betreft Power Flower zaden van Royal Queen Seeds (RQS)

Ik vond het heel professioneel dat ik keurig antwoord kreeg van RQS, toen ik aangaf dat mijn zaden niet waren ontkiemd. En ook dat ik garantie kreeg en kostenloos nieuwe zaden toegestuurd.

Maar ook die nieuwe zaden ontkiemen dus niet.

Ik vind het ergens niet nodig om RQS helemaal door het slijk te halen en hun zaden als slecht te bestempelen, want ik denk dat het gros van hun zaden wel goed zijn.

De verklaring die ik er voor heb is dat de zaden die ik van hun kreeg onrijp zijn.
Ik heb zelf ook regelmatig zaad gewonnen van mijn eigen planten, en zodoende weet ik dat zaad ook tijd nodig heeft om rijp te worden, oogst je te vroeg dan heb je kleine zaden die amper levensvatbaar zijn.
En zo zien de PowerFlower zaden eruit...onrijp dus.

Ik vind het heel netjes dat ik garantie kreeg van RQS..maar baal stevig dat de zaden niet ontkiemen.
En ik geloof niet dat iemand anders ervaring heeft met de Power Flower zaden van RQS, ik kon er niks van vinden op het forum.
Een verdamper hoor je amper.
marco-ganja
professor

Berichtdoor marco-ganja » vr feb 18, 2011 8:11 pm

Ik zag op de site van PLAGRON dat ze een Seed Booster/ Kiem versneller in hun programma hebben.
Omdat ik zo n moeite heb met ontkiemen is dat wel wat voor mij, en misschien ook voor anderen hier....

Dit meldt plagron over het product:
Seed Booster Plus is een krachtige en veilige kiemversneller. Deze booster versnelt de kiemcyclus met wel 40% door de toegepaste innovatieve enzymtechnologie. De essentiële voedingsstoffen in Seed Booster Plus zorgen voor een veilige ontkieming en gezonde wortelontwikkeling. Zelfs verouderd zaad krijgt de kiemkracht terug. Tevens beschermt Seed Booster Plus planten tijdens het kiemproces tegen schadelijke schimmels en bacteriën. Deze booster is bruikbaar op alle substraten en geschikt voor alle typen watergeefsystemen. Gebruik het bij elke watergeefbeurt tot de eerste bladvorming.

Gebruik en dosering:
7 druppels per liter
Seed Booster Plus gebruiken bij iedere watergeefbeurt tot aan de eerste bladvorming

Verpakking:
Een flesje van 10 ml bevat ongeveer 350 druppels

seed-booster-plus.jpg
seed-booster-plus.jpg (20.48 KiB) 833 keer bekeken
marco-ganja
professor

Berichtdoor hapslikweg » vr feb 18, 2011 8:27 pm

wat kost dat flesje nou marco?

via google kom ik ze alleen tegen voor zo'n 20 euro icm met startplugs en een bakje oid .. krijg je flesje van 250 ml erbij ...

ik gebruikte rhizotonic bij het ontkiemen en dat werkte prima voor mij .. eigenlijk niets van gemerkt dat dat de zuurgraad van je aarde kan vernachelen .. ontkiemen gebeurde toch in kleine potjes :)

:mrgreen:
Albert Einstein
hapslikweg
professor

Berichtdoor haartje » vr feb 18, 2011 8:55 pm

@ hapslikweg. Die startplugs lijken mij juist wel heel handig voor het ontkiemen.
haartje
Grower

Berichtdoor hapslikweg » vr feb 18, 2011 8:57 pm

mjah dat wel haartje ..

ik heb bij mn laatste binnenkweek ook een zaadje verneukt bij het overzetten van watjes naar aarde. Precies die ene die ik zo graag wilde uit de mixpack die ik kocht .. met zo'n ontkiem ding had dat niet gebeurd :)

en er zijn inmiddels veel van dat soort dingetjes op de markt, die meestal geen donder kosten, op zich hoef jet het daar zeker niet voor te laten :)
Albert Einstein
hapslikweg
professor

Berichtdoor brainzzzz » vr feb 18, 2011 9:46 pm

I?k voel een testje aankomen .....
Twijfel is de bron van kennis
brainzzzz
professor

Berichtdoor marco-ganja » vr feb 18, 2011 10:30 pm

hapslikweg schreef:wat kost dat flesje nou marco?

Ik weet helaas geen prijs, Plagron vermeldt geen (consumenten) prijzen op haar site.
in Zoetermeer is een verkooppunt an Plagron, ik ga daar aankomende week heen, en dan weet ik het.

brainzzzz schreef:I?k voel een testje aankomen .....

Daar zou ik sterk voorstander van zijn, van zo n test.
Dit is immers een wiet zaden forum, en ontkiemen zou een permante issue moeten zijn.

Wellicht dat dan ook de biologische Spongepotjes getest kunnen worden.
Spongepot versus Sproudpad of zoiets.
marco-ganja
professor

Berichtdoor Cootje » za feb 19, 2011 1:28 pm

Heden is er hier ook het een en ander veranderd qua ontkiemen.
-Zaadje ontkiemen tussen vochtig keukenpapier en donker en bij 24 graden wegzetten.
-Worteltje langer dan 5 mm dan gaan ze in een sprout-pad met de TL er al boven 18/6.
-Als de wortels eruit steken onder/zijkant sprout-pad gaan ze meteen de Plagron aarde in.

Stekgrond gebruik ik niet meer omdat er teveel meststoffen inzitten en kan je pas ontkiemde plantje de das omdoen :(

Seed-Booster wil ik ook graag wat meer over weten :P
Is het leven oneerlijk ?
Kijk om je heen, je kan het slechter treffen.
Cootje
Moderator

Vorige

Keer terug naar Testen & product review