Bruine oranje blaadjes

Moderators: Cootje, Mother Earth, waserat, Stekkie

Bruine oranje blaadjes

Berichtdoor joft » di mei 22, 2007 9:26 pm

Ik heb in mijn tuin 5 wietplantjes staan, 2 daarvan krijgen oranje/bruine blaadjes die uiteindelijk afsterven.
Hoe komt dat precies en wat kan ik er tegen doen? (ze zijn op dit moment ongeveer ander halve maand)
joft

Berichtdoor brainzzzz » wo mei 23, 2007 8:55 pm

Kweek je binnen of buiten ?
En geef je je planten gewoon leidingwater ?
Staan ze onder lampen ?
Geef je ze voeding ?

en kan je wat foto`s plaatsen ?
brainzzzz
professor

Berichtdoor joft » wo mei 23, 2007 9:41 pm

Als het mooi weer is, dan zet ik hem gewoon in de zon buiten in m'n tuin, en als het regend dan gewoon binnen achter m'n raam. Ik gebruik gewoon kraan water en ik geef geen voeding. ik zet hem ook niet onder een lamp.

http://img295.imageshack.us/img295/3581/dsc00170vd4.jpg Deze foto is vandaag (23 mei 07) gemaakt. Daaraan kan je goed zien dat de bovenste blaadjes ook al beetje oranje kleur krijgen, en dat de onderste blaadjes al helemaal afgestorven zijn.
joft

Berichtdoor brainzzzz » vr mei 25, 2007 9:35 am

Het lijkt er op dat er iets mis is met de voeding/water.
Het plantje ziet er erg slecht uit. Mogelijk te kort aan Kalium:

http://www.drugs-forum.co.uk/growfaq/1028.htm

----------------------knip--------------------

42.3 Kalium tekort

Algemeen

Kalium komt in de hele plant voor en is nodig voor transport van alle stoffen in de plant, zoals het openen en sluiten van de huidmondjes. Kalium zorgt ook voor de stevigheid en kwaliteit van de plant en bestuurt talloze andere processen, zoals de koolhydraathuishouding.

Kalium wordt makkelik en snel opgenomen in de plant. Na toediening van kalium op Hydro zal binnen enkele dagen verbetering te zien zijn. Op aarde zal dit afhankelijk zijn van het absorberend vermogen van de bodem. Kalium toedienen via bladbemesting is af te raden.

Symptomen

Bij een kaliumtekort is de verdamping geremd, waardoor de temperatuur in het blad te hoog oploopt en de cellen verbranden. Dit treedt vooral op aan de randen van het blad, waar normaal de verdamping het hoogst is (randjesziekte). Dode bladranden kunnen echter ook optreden bij een te lage LV en zoutverbranding. Een kaliumtekort is dus onmogelijk vast te stellen op alleen uiterlijke symptomen. Kleurveranderingen en afstervingsverschijnselen zijn aanwijzingen.

Ontwikkeling

In chronologische volgorde

in het begin oogt de plant gezond met donker groene, half glanzende bladeren, die later doffer worden.
Planten zijn vaak sterker vertakt en de stengels blijven ieler.
De bladeinden van de jongere bladeren krijgen grijze randen en worden daarna roestbruin, sterven af en krullen verdord op.
Het blad vergeelt van de rand richting nerf en er verschijnen bruine afstervende vlekken.
Bladeren in de top krullen/draaien radiaal, hele bladdelen sterven af en oude bladeren vallen af.
Bij een groot tekort wordt de plant dof en ongezond en wordt de bloei sterk geremd.
Oorzaken
Te weinig of verkeerde bemesting.
Teelt op kalium fixerende gronden.
Een overmaat aan zout (natrium) in het wortelmilieu.
Oplossingen
Als je geen voeding voor cannabis gebruikt, start hier dan mee.
Als de EC in het medium te hoog is goed spoelen of tijdelijk geen voeding geven.
Zelf kalium toedienen. Anorganisch door 5 – 10 gram kalisalpeter op te lossen in 10 liter water. Bij zure bodems kan je extra kaliumbicarbonaat of kaliloog toevoegen (5 ml op 10L water). Wel oppassen met houtas (kaliumcarbonaat ) trouwens , niet te veel! Het vormt in water een sterk basische oplossing met een zeer hoge ph waarde.
Organisch door een waterige oplossing van houtas, kippenmest of drijfmest (pas op voor verbranding!).
Extracten van druifachtigen bevat ook veel kalium.
Te veel kalium bijvoeden kan leiden tot zoutschade, calcium en magnesiumtekort en verzuring van het wortelmilieu!
Laatst bijgewerkt door brainzzzz op vr mei 25, 2007 9:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.
brainzzzz
professor

Berichtdoor brainzzzz » vr mei 25, 2007 9:36 am

Wat voor aarde heb je gebruikt ?
brainzzzz
professor

Berichtdoor joft » vr mei 25, 2007 2:49 pm

gewoone potgrond van de bloemist
joft

Berichtdoor joft » vr mei 25, 2007 2:50 pm

dus ik moet eigenlijk gewoon kalium bij me plant toevoege?
joft

Berichtdoor brainzzzz » vr mei 25, 2007 9:57 pm

Ik zou in dit geval toch wat voeding halen bij de Growshop, wellicht red je je plantjes dan nog.

Hoe "ons" op de hoogte !
brainzzzz
professor

Berichtdoor steven » zo sep 23, 2007 9:29 am

aan joft: heb je nu iets toegevoegd aan de planten?
en hebben ze het gered?
want ik zit met hetzelfde probleem.
wel binnen onder een lamp.
steven

Berichtdoor joft » zo sep 23, 2007 1:12 pm

aan steven: m'n plantjes hebben het overleeft. Wat ik heb gedaan tegen het sterven van mijn plantjes zijn: nieuwe potgrond. Ik had te zure grond waardoor ze stierven. Ik heb potgrond bij de locale growshop gekocht. Daarna heb ik nog een beetje voeding bij de growschop gekocht. Door ze afentoe beetje voeding te geven hebben ze het uiteindelijk bijna allemaal gered.
En dan is het binnenkort oogst tijd :D
joft

Keer terug naar Buiten kweken - vraag & antwoord